Taal voor in de zorg
Taalschool Tazip biedt een complete praktijkgerichte cursus waarin deelnemers aan hun taalniveau in de zorgcontext werken. Het kan ingezet worden bij gealfabetiseerde deelnemers met een taalniveau tussen A1 en 2F. (Toekomstige) Werknemers in de zorg kunnen aan hun Nederlandse taalvaardigheid op de werkvloer werken zodat ze:
- – loopbaanmogelijkheden krijgen in de zorg op niveau 1, 2 of 3;
- – door kunnen doorstromen naar een hogere functie in de zorg;
- – hun huidige werkzaamheden in de zorg beter en veiliger kunnen uitvoeren.
Met ons praktijkgerichte programma voor anderstalige (toekomstige) werknemers in de zorg de Nederlandse taalvaardigheid op de werkvloer; tot niveau 2F worden gebracht. Alle thema’s vallen binnen de zorgcontext en zijn gekoppeld aan competenties op dat vakgebied. . Het doel daarbij is de taalvaardigheid van de cursist te verhogen. Door met verschillende programmaonderdelen te werken ontstaat er een grotere efficiëntie, een hogere klanttevredenheidsniveau en een betere communicatie op de werkvloer. Het maken van eenvoudige zorgrapportages behoort tot een van de cursusonderwerpen.
Deze praktijkgerichte cursus helpt cursisten om later deel te kunnen nemen aan een opleiding in de zorg-welzijnssector. Daarnaast richt deze cursus zich op werkenden in deze branche, voor wie de taal een belemmering vormt op de werkvloer. Tevens is deze cursus zeer geschikt voor: vrijwilligers, mantelzorgers, voortijdig schoolverlaters, gealfabetiseerde deelnemers met een taalniveau lager dan 2F.
Een persoon met taalniveau A1 kan vertrouwde, alledaagse uitdrukkingen over concrete zaken begrijpen en gebruiken. Hij is gealfabetiseerd. Hij kan zichzelf aan anderen voorstellen, kan vragen over persoonlijke gegevens stellen en beantwoorden, zoals waar hij woont. Ook kan hij op een eenvoudige manier, communiceren op het werk, kan ook op een simpele wijze reageren, aangenomen dat de andere persoon langzaam en duidelijk spreekt en bereid is om te helpen.
Een persoon met taalniveau 1F kan zinnen en veelvoorkomende uitdrukkingen begrijpen met betrekking tot onderwerpen die een onmiddellijk belang voor hem hebben. (bijvoorbeeld over zichzelf, zijn familie, boodschappen doen en werk.) Hij kan in eenvoudige alledaagse situaties communiceren over vertrouwde en alledaagse onderwerpen. Kan eenvoudige gesprekken voeren, informatie, meningen en opvattingen interpreteren voor zover deze dicht bij hem staan. Kan eenvoudige teksten over herkenbare onderwerpen zodanig vloeiend lezen dat woordherkenning en tekstbegrip hem niet in de weg staan. Kan korte, eenvoudige teksten schrijven over alledaagse onderwerpen in de vorm van een briefje, kaart of e-mail. Kan de meest voorkomende leestekens gebruiken. Kent woordsoorten en beheerst werkwoordspelling en regels daarvoor.
Een persoon met 2F kan gezien worden als een onafhankelijke gebruiker. Hij begrijpt hoofdpunten in standaardcommunicatie over vertrouwde onderwerpen die regelmatig voorkomen op het werk, op school, in de vrije tijd et cetera. Hij kunt op een voldoende niveau spreken, lezen, schrijven en luisteren.
Een persoon met niveau 2F kan:
- – de hoofdgedachte van een tekst weergeven
- – relaties leggen tussen tekstdelen
- – en kan die evalueren en beoordelen
Van deze persoon wordt verwacht dat hij bovenstaande zowel mondeling als schriftelijk kan verwoorden. Hierbij hoeft de geschreven taal niet foutloos te zijn, wel begrijpelijk.
- De lessen worden 3 keer per week gegeven; een les duurt 2,5 uur en de cursus duurt ca. 52 weken.
- Kosten: € 12,50 per uur.
- Aantal uren zelfstudie: 6-9 uur per week.
Na het succesvol afsluiten van deze cursus ontvangt de cursist een certificaat van deelname